מה זה הדברה ירוקה והאם היא בטיחותית לבני אדם ולבעלי חיים?

בעשורים האחרונות המודעות הסביבתית הולכת וגדלה, מה שמוביל לחשיבה מחודשת לגבי האופן שבו אנו משתמשים בחומרים שונים. גם בעולם ההדברה, ישנה יותר מודעות, מה שהוביל לכך שהמונח "הדברה ירוקה" הפך להיות שגור בפיהן של חברות הדברה רבות. אבל מה זה אומר בדיוק, הדברה ירוקה? והאם שיטה זו באמת בטוחה לבני אדם ובעלי חיים?

אז מה זה הדברה ירוקה?

בהדברה ירוקה נעשה שימוש בחומרי הדברה הנחשבים להרבה יותר ידידותיים לסביבה, ואשר עומדים בתקנים מחייבים של המשרד להגנת הסביבה, לרבות חומרים טבעיים, חומרים ביולוגיים או חומרים בעלי כמות מזערית של כימיקליים. המטרה היא להדביר מזיקים באופן נקודתי, תוך מזעור הפגיעה בסביבה, באורגניזמים שאינם מטרה ובבריאותם של בני אדם.

ישנם סוגים שונים של שיטות הדברה ירוקה, כל שיטה ומאפייניה הייחודיים:

  • חומרי הדברה צמחיים – ישנם חומרי הדברה אשר מופקים מצמחים ומהתמציות שלהם במטרה לשבש את התנהגותם של המזיקים והפיזיולוגיה שלהם, מבלי להשאיר עכבות.
  • חומרי הדברה ביולוגיים – חומרים אלו מכילים מיקרואורגניזמים כמו חיידקים, פטריות או וירוסים המכוונים ספציפית למזיקים, שכן אלו האויבים הטבעיים שלהם.
  • חומרי הדברה מינרליים – חומרים כמו אדמה דיאטומית וחמר קאולין אשר מתפקדים כחומרים בעלי יכולות ספיחה גבוהות ועל כן יכולים לייבש ולהרוג חרקים וזחלים.
  • מלכודות – מלכודות הן אמצעי לכידה הומניים וידידותיים לסביבה, אשר אינם פוגעים בבני אדם או בבעלי חיים, ומאפשרים ללכוד מזיקים ומכרסמים ולהרחיק אותם משטח הבית.

וכמובן שישנם חומרי הדברה המשלבים חומרים כימיים אך ברעילות נמוכה כך שאינם פוגעים בסביבה או בבעלי חיים אחרים.

שיקולי בטיחות

אחת הסיבות שהובילו למעבר לשיטות הדברה ירוקות זו העובדה שחומרים אלו נחשבים ליותר בטוחים בהשוואה לכימיקליים שלהם. עם זאת, ראוי לציין שמידת הבטיחות שלהם עשויה להשתנות בהתאם לגורמים כמו ריכוז החומר ושיטת היישום ולכן תמיד כדאי לפנות לחברת הדברה מקצועית ומורשית. חומרי הדברה ירוקים נחשבים בדרך כלל ליותר בטוחים לבריאות האדם בהשוואה לחומרי הדברה קונבנציונליים, וחברת הדברה אשר פועלת בהתאם לכל התקנים ודרישות הבטיחות, תוך שנוקטת באמצעי זהירות, יכולה למזער סיכונים במידה משמעותית.

מה גם שחומרים ירוקים בעלי מידת רעילות מופחתת מתכלים מהר יותר, אינם מצטברים באדמה, במים או במקורות מזון ונוטים פחות לפגוע בחרקים מועילים כאלו ואחרים. לבסוף, חומרי ההדברה שקיימים כיום גם יעילים מאוד, הם דורשים היכרות עם אורח חייו של המזיק באופן ספציפי, עליהם לעמוד בכל התקנים הנדרשים והם עוברים בדיקות קפדניות לפני שמקבלים אישור לשימוש מסחרי, מה שמקנה עוד מידה של שקט נפשי.

לסיכום

שיטות הדברה ירוקות בדרך כלל הרבה יותר בטוחות לבני אדם ובעלי חיים. עם זאת חשוב לדעת שאף חומר הדברה אינו חף מסיכונים. לכן חשוב לעבוד עם חברת הדברה מקצועית ומורשית, שמעודכנת בכל שיטות ההדברה המתקדמות ביותר ועובדת עם חומרי הדברה ירוקים שעומדים בכל תקני הבטיחות והאיכות.

**** נכתב בשיתוף קסם הדברות – חברת ההדברה המובילה בישראל.

דילוג לתוכן